Thursday 20 June 2013

Osteopatia - urazy okoloporodowe a zaburzenia rozwoju

Kim jest dziecko z urazem mozgu?

Uraz moze byc zarowno mikroskopijny jak i o wiele powazniejszy. Objawy towarzyszace to m in: zaburzenia audio - widzenia lub problemy w nauce. Sa to jednak mniejszego kalibru zaburzenia w rozwoju dziecka po urazie. Urazy mozgu wiekszego kalibru moga miec swoje zrodlo zarowno w komplikacjach podczas ciazy jak i w trudnym porodzie badz tez byc efektem np wypadku samochodowego. Te z kolei moga dac o sobie znac w bardzo ewidentny sposob: zaburzenia moga obejmowac zarowno sfere motorycznosci dziecka i objawiac sie szczegolnym uposledzeniem np w postaci cerebral palsy (wzmozone napiecie miesniowe) jak i poprzez zaburzenia mowy. Inne przybiora bardziej ogolny charakter i objawia sie jako ogolnie opoznienie w rozwoju fizyczny, psychicznym,mentalnym i emocjonalnym.

Co mozemy zrobic dla dziecka z ww problemem?

Specjalista rozwojowy (?) moze pomoc rodzicom dobrac odpowiednie srodki i metody pozwalajace zapewnic zastepcza stymulacje dostosowana do okreslonego etapu rozwoju.

Dlaczego jest to istotne?

Ruch jest nauka.Pozwala on mozgowi zlokalizowac pozycje ciala w odniesieniu do otoczenia.jednoczesnie zapewnia on dodatkowe mozliwosci eksperymentowania poprzez dotyk,dzwiek i wizje.Uszkodzenie mozgu moze wytworzyc bariere ktore niejako zablokuje czesciowo te funkcje.
Cwiczenia w postaci specyficznych ruchow,zwiekszonego doswiadczenia dotyku i wizji i sluchu moga skorygowac je do tego stopnia,ze nastapi reorganizacja standardowych procesow zachodzacych w mozgu.

Kim jest zdrowe,niezorganizowane dziecko?

Rozwoj neurologiczny w obrebie mozgu zachodzi w wyniku interakcji z otoczeniem. Niemowle polozone na podlodze zacznie sie odpychac i w ten sposob zainicjuje pelzanie. Slyszac nasz glos zacznie gaworzyc i rozwijac w ten sposob swoj jezyk-srodek komunikacyjny. Z czasem znajdzie rowniez paluszki i zacznie sie nimi interesowac. To jednak tylko faza przejsciowa bo wraz z rozwojem ruchowym odkryje rowniez inne przedmioty w swoim otoczeniu i te z kolei przyciagna jego uwage:zabawa bedzie polegala najpierw na eksperymentowaniu przez dotyk, nastepnie na rozkladaniu na czesci i w koncu na ponownym skladaniu. Jednak dla dziecka z pewnym urazem te interakcje beda w jakims stopniu zaburzone. Dlatego wlasnie staramy sie zastosowac srodki zastepcze pomagajace na dopelnienie tych brakow:zadania ruchowe (pomagajace w osiagnieciu koordynacji ruchowej miedzy ramieniem, noga i glowa), podazanie wzrokiem za przesuwajacym sie elementem bez tracenia jego obrazu jako calosci,cwiczenia usprawniajace elastycznosc wizji podczas przenoszenia wzroku z duzej na mala odleglosc.
Tego typu zajecia maja na celu zapewnienie stymulacji zastepczej majacej usprawnic ogolna motorycznosc.
Dziecko z malymi problemami w sferze integracji motorycznej bedzie prawdopodobnie cierpialo jedynie z powodu minimalnej dysfunkcji w sferze neurologicznej. Jednak w praktyce moze to sie objawiac slaba koordynacja ruchowa,zaburzeniami rownowagi (podczas chodzenia). Takie dziecko moze nie skakac,biegac w dziwny sposob itd. moze to rowniez sie ujawnic w sferze wizualnej: trudnosci w sledzeniu tekstu, przenoszeniu wzroku)
Specjalista bedzie prowadzil cwiczenia `sensoryczne`- dziecko nauczy sie `uczucia`pelzania i raczkowania,`uczucia ` sledzenia tekstu i uczucia jakie towarzyszy dotykowi. Taki program edukacyjny znany powszechnie pod nazwa `wzorcowania` jest przekazany rodzicom ktorzy z kolei beda go wprowadzali w zycie w domu.

Cecha okreslajaca

W mozgu nie wystepuje widoczna patologia a,mimo to, dziecko ma problemy z przyjmowaniem, przetwarzaniem i zastosowaniem otrzymanej informacji. Wystepuje pewien ubytek w integracji nie pozwalajacy na na logiczny proces myslenia

Jak mozna temu zaradzic?

specjalista wyposazy rodzica w odpowiedni zasob narzedzi/metod ktore pozwola dziecku zyc w bardziej zorganizowany sposob. Rozpoznawanie wrazen wizualnych, dotykowych i sluchowych pozwoli na zintegrowanie wszystkich zmyslow co ulatwi rozwiazywanie problemow i zapewni sukces w procesie uczenia sie.

Jakie ma to znaczenie?

Jesli proces myslowy jest w zastoju poniewaz nie wszedl nawet na wlasciwa sciezke ew nie zostal dokonczony - bardzo trudno poradzic sobie w tej sytuacji. Wyobrazmy sobie proces myslenia jako wspinaczke po drabinie. Jesli brakuje w niej kilku szczebli badz sa one uszkodzone, wowczas wspinaczka ta jest o wiele trudniejsza. Jest istotne by zgrac niejako wszystkie nasze zmysly i w ten sposob zapewnic sobie maksymalny potencjal w rozwiazywaniu problemow

No comments:

Post a Comment