Kim jest dziecko z
urazem mozgu?
Uraz moze byc zarowno
mikroskopijny jak i o wiele powazniejszy. Objawy towarzyszace to m in:
zaburzenia audio - widzenia lub problemy w nauce. Sa to jednak mniejszego
kalibru zaburzenia w rozwoju dziecka po urazie. Urazy mozgu wiekszego kalibru
moga miec swoje zrodlo zarowno w komplikacjach podczas ciazy jak i w trudnym
porodzie badz tez byc efektem np wypadku samochodowego. Te z kolei moga dac o
sobie znac w bardzo ewidentny sposob: zaburzenia moga obejmowac zarowno sfere
motorycznosci dziecka i objawiac sie szczegolnym uposledzeniem np w postaci
cerebral palsy (wzmozone napiecie miesniowe) jak i poprzez zaburzenia mowy. Inne
przybiora bardziej ogolny charakter i objawia sie jako ogolnie opoznienie w
rozwoju fizyczny, psychicznym,mentalnym i emocjonalnym.
Co mozemy zrobic dla
dziecka z ww problemem?
Specjalista rozwojowy
(?) moze pomoc rodzicom dobrac odpowiednie srodki i metody pozwalajace zapewnic
zastepcza stymulacje dostosowana do okreslonego etapu
rozwoju.
Dlaczego jest to
istotne?
Ruch jest nauka.Pozwala
on mozgowi zlokalizowac pozycje ciala w odniesieniu do otoczenia.jednoczesnie
zapewnia on dodatkowe mozliwosci eksperymentowania poprzez dotyk,dzwiek i
wizje.Uszkodzenie mozgu moze wytworzyc bariere ktore niejako zablokuje czesciowo
te funkcje.
Cwiczenia w postaci
specyficznych ruchow,zwiekszonego doswiadczenia dotyku i wizji i sluchu moga
skorygowac je do tego stopnia,ze nastapi reorganizacja standardowych procesow
zachodzacych w mozgu.
Kim jest
zdrowe,niezorganizowane dziecko?
Rozwoj neurologiczny w
obrebie mozgu zachodzi w wyniku interakcji z otoczeniem. Niemowle polozone na
podlodze zacznie sie odpychac i w ten sposob zainicjuje pelzanie. Slyszac nasz
glos zacznie gaworzyc i rozwijac w ten sposob swoj jezyk-srodek komunikacyjny. Z
czasem znajdzie rowniez paluszki i zacznie sie nimi interesowac. To jednak tylko
faza przejsciowa bo wraz z rozwojem ruchowym odkryje rowniez inne przedmioty w
swoim otoczeniu i te z kolei przyciagna jego uwage:zabawa bedzie polegala
najpierw na eksperymentowaniu przez dotyk, nastepnie na rozkladaniu na czesci i
w koncu na ponownym skladaniu. Jednak dla dziecka z pewnym urazem te interakcje
beda w jakims stopniu zaburzone. Dlatego wlasnie staramy sie zastosowac srodki
zastepcze pomagajace na dopelnienie tych brakow:zadania ruchowe (pomagajace w
osiagnieciu koordynacji ruchowej miedzy ramieniem, noga i glowa), podazanie
wzrokiem za przesuwajacym sie elementem bez tracenia jego obrazu jako
calosci,cwiczenia usprawniajace elastycznosc wizji podczas przenoszenia wzroku z
duzej na mala odleglosc.
Tego typu zajecia maja
na celu zapewnienie stymulacji zastepczej majacej usprawnic ogolna
motorycznosc.
Dziecko z malymi
problemami w sferze integracji motorycznej bedzie prawdopodobnie cierpialo
jedynie z powodu minimalnej dysfunkcji w sferze neurologicznej. Jednak w
praktyce moze to sie objawiac slaba koordynacja ruchowa,zaburzeniami rownowagi
(podczas chodzenia). Takie dziecko moze nie skakac,biegac w dziwny sposob itd.
moze to rowniez sie ujawnic w sferze wizualnej: trudnosci w sledzeniu tekstu,
przenoszeniu wzroku)
Specjalista bedzie
prowadzil cwiczenia `sensoryczne`- dziecko nauczy sie `uczucia`pelzania i
raczkowania,`uczucia ` sledzenia tekstu i uczucia jakie towarzyszy dotykowi.
Taki program edukacyjny znany powszechnie pod nazwa `wzorcowania` jest
przekazany rodzicom ktorzy z kolei beda go wprowadzali w zycie w
domu.
Cecha
okreslajaca
W mozgu nie wystepuje
widoczna patologia a,mimo to, dziecko ma problemy z przyjmowaniem,
przetwarzaniem i zastosowaniem otrzymanej informacji. Wystepuje pewien ubytek w
integracji nie pozwalajacy na na logiczny proces myslenia
Jak mozna temu
zaradzic?
specjalista wyposazy
rodzica w odpowiedni zasob narzedzi/metod ktore pozwola dziecku zyc w bardziej
zorganizowany sposob. Rozpoznawanie wrazen wizualnych, dotykowych i sluchowych
pozwoli na zintegrowanie wszystkich zmyslow co ulatwi rozwiazywanie problemow i
zapewni sukces w procesie uczenia sie.
Jakie ma to
znaczenie?
Jesli proces myslowy
jest w zastoju poniewaz nie wszedl nawet na wlasciwa sciezke ew nie zostal
dokonczony - bardzo trudno poradzic sobie w tej sytuacji. Wyobrazmy sobie proces
myslenia jako wspinaczke po drabinie. Jesli brakuje w niej kilku szczebli badz
sa one uszkodzone, wowczas wspinaczka ta jest o wiele trudniejsza. Jest istotne
by zgrac niejako wszystkie nasze zmysly i w ten sposob zapewnic sobie maksymalny
potencjal w rozwiazywaniu problemow
No comments:
Post a Comment