Thursday 20 June 2013

Osteopatia- urazy okoloporodowe a nadpobudliwosc, dysleksja i inne

Czy jest to nadaktywnosc,zaburzenia w skupieniu uwagi czy moze dysleksja? Jednak czy przypiecie dziecku etykietki rozwiaze problem? Jedynie patrzac w przeszlosc mozemy okreslic terazniejszosc i znalezc ew sposoby dzieki ktorym uda nam sie ulepszyc przyszlosc.
Narodziny sa najbardziej traumatycznym przezyciem jakiemu kazdy z nas zostaje poddany
Posrod 1250 przebadanych noworodkow 10% wykazalo swoista dysfunkcje ukladu oddechowego-mechanizmu stanowiacego badz co badz oznake zycia. Zewnetrzne oznaki tego problemu objawialy sie na wiele sposobow;zaburzenia w ukladzie miesni twarzy,tiki,deformacje glowki,preferowanie jednej pozycji podczas spoczynku oraz dodatkowo:
**trudnosci ze ssaniem
**wymioty i ulewanie
**czesty,nieukojony placz
**problemy ze snem
Ktorykolwiek z tych problemow powinien stac sie dla rodzicow sygnalem do zasiegniecia porady osteopaty w celu wczesnego zapobiezenia pozniejszym problemom.

W miare uplywu czasu dziecko powinno zaczac sie przewracac z plecow na brzuszek i na odwrot,lezac na brzuszku,zaczac pelzac ,nastepnie raczkowac-wowczas powinnismy slyszec tylko 2 powtarzajace sie odglosy. Jesli pelzanie nie jest skoordynowane wowczas mozenmy slyszec i 4 nastepujace po sobie odglosy. Wstawanie,poruszanie sie przy meblach i w koncu chodzenie dopelniaja calej edukacji.
Poszczegolne etapy rozwoju ruchowego nie sa bynajmniej bez znaczenia jesli chodzi o prawidlowy rozwoj funkcji audio-wizualnych. Dziecko,ktore zaczyna pelzac rozwija poczatkowo tylko jedno oko i ucho jak rowniez bardziej rozwineta jest raczka i nozka po tej stronie.
Wlasciwe raczkowanie pozwala na rozwoj obu oczu i uszu zapewniajac ich symultaniczny rozwoj i pozwalajac odbierac obraz i dzwiek z roznych kierunkow scalajac je w calosc. Pozycja stojaca umozliwia dodatkowo wprowadzenie wymiaru pionowego jak tez mozliwosc przenoszenia wzroku w roznych kierunkach. W miedzyczasie,symultanicznie rozwila sie mowa dziecka-poczynajac od pierwszego placzu,poprzez pojedyncze dzwieki az po slowa i mowe w pelnym tego slowa znaczeniu. Jesli przypominamy sobie brak jakiegos etapu w tym lancuchu moze to byc oznaka neurologicznych zaburzen rozwojowych.

Moze byc i tak,ze nie obserwujemy zadnego z powyzszych zaburzen a mimo to zaistnialo cos co zapoczatkowalo silne zmiany neurologiczne u naszego dziecka:mogl to byc wypadek,:upadek ze schodow, z roweru,uderzenie o mebel podczas ktorego dziecko na moment tylko stracilo przytomnosc lub nie-obylo sie bez zlamania,bez zaburzen natury neurologicznej-jednakze stopniowo,wraz z uplywem czasu zaczely nastepowac pewne zaburzenia w zachowaniu dziecka-pojawily sie trudnosci w dluzszym skupieniu uwagi,dziecko stalo sie mniej chetne do wspolpracy

I co dalej? Dzieci z obu tych grup trafiaja do przedszkola. Czesto spotykamy sie z zarzutem,ze nie potrafia usiedziec spokojnie,skonczyc rozpoczetego zadania,maja problem z nauka liter lub liczb.
Pediatra nie jest w stanie wyjasnic przyczyn tych zaburzen. Stopniowo przychodza nowe zadania:czytanie, kolorowanie obrazkow,zabawy zespolowe.Nauczyciel podejrzewa problemy ze wzrokiem.
Okulista nie potwierdza tego i zaleca wiecej dyscypliny ze strony rodzicow. Stres psychiczny staje sie coraz intensywniejszy-dziecko jest karane ,ma problemy z praca domowa a szkola wysyla coraz to nowe negatywne raporty.
Z uplywem czasu stan psychiczny dziecka pogarsza sie a problemy w nauce sa coraz wieksze. Spada poczucie wlasnej wartosci i pojawia sie uczucie beznadziei.Cos trzeba z tym zrobic. Zostaje przepisamy lek stymulujacy pod nazwa Ritalin..Sytuacja wowczas moze sie nieco poprawic-szczegolnie w sferze wspolpracy.Jednak korzenie problemu nadal pozostaja.


Rozpatrzmy drugi z analizowanych przed nas przypadkow(zaburzenia powypadkowe).Osteopata po zbadaniu dziecka dojdzie do wniosku,ze nie ma w zasadzie wiekszych zmian.Dostrzega jednak pewne zmiany strukturalne w rejonie glowy,szyi,kregoslupa badz bioder(efekt wypadku) W wyniku kilku manipulacji zmiany te zostaja szybko zazegnane i nastepuje poprawa w sferze neurologicznej
Czesto wypadek ma miejsce w wieku mlodzienczym natomiast zmiany neurologiczne,opuszczenie sie w nauce itd zaczyna sie mylnie przypisywac wiekowi dorastania a,co za tym idzie,narasta napiecie w rodzinie. O ile uda sie zidentyfikowac wlasciwe zrodlo tych zaburzen,osteopatia moze szybko przywrocic naturalny lad i zazegnac problem w krotkim czasie.

Sprobujmy teraz rozpatrzec przypadek dziecka ktore przezylo trudny porod i wykazalo ww zaburzenia (problemy ze ssaniem,placzliwosc,ulewanie itp) Jego rozwoj byl mniej niz wlasciwy ale ,mimo wszystko zostal uznany za adekwatny(mieszczacy sie w szerokich normach). Badania wykazuja,ze wzrok dziecka jest w jak najlepszym porzadku,stan zdrowia zadowalajacy...Pomimo to osiagniecia w nauce bywaja dalekie od idealu a zachowanie stanowi problem zarowno w szkole jak i w domu.
Tu osteopata sprobuje dociec przyczyn tych zaburzen.
Problemy podczas ciazy,trudny ,asystowany porod jak tez stan dziecka bezposrednio po narodzinach zostana przeanalizowane w pierwszej kolejnosci.

Osteopata zapyta rowniez o to czy kazdy z etapow rozwoju psycho-motorycznego byl obecny i wystepowal we wlasciwym czasie.Zostanie przeanalizowane rowniez zachowanie dziecka w chwili obecnej i ew problemy ktore moga byc jego udzialem w terazniejszosci.
Jego zdolnosc uczestniczenia w zajeciach klasowych wymagajacych koordynacji wizualnej(zdolnosc podazania wzrokiem za linia tekstu jak tez elastycznosc w przenoszeniu wzroku z dalekiej na bliska odleglosc.Wszystkie te funkcje zostana dokladnie zbadane i pozwoli to z pewnoscia wylowic ew zaburzenia.
W wyniku szczegolowych badan budowy fizycznej dziecka i na tle nosnikow historycznych(trudny porod itp) zostanie postawiona odpowiednia diagnoza
O ile tu nie odnajdziemy zrodla problemu, w nastepnej kolejnosci wnikliwej uwadze zostanie poddana dieta dziecka jako,ze i tu czesto moze tkwic zrodlo zaburzen w zachowaniu dziecka i problemow w nauce.
Moze byc rowniez zalecona konsultacja z neurologiem rozwojowym i z okulista jak tez cykl wizyt u specjalisty osteopatii majacych na celu skorygowanie ew dysfunkcji.
W efekcie tej bardzo zlozonej i wielokierunkowej terapii moze nastapic ogromny postep w rozwoju dziecka i unikniemy jednoczesnie zastosowania lekow stymulujacych

No comments:

Post a Comment