Czy jest to
nadaktywnosc,zaburzenia w skupieniu uwagi czy moze dysleksja? Jednak czy
przypiecie dziecku etykietki rozwiaze problem? Jedynie patrzac w przeszlosc
mozemy okreslic terazniejszosc i znalezc ew sposoby dzieki ktorym uda nam sie
ulepszyc przyszlosc.
Narodziny sa najbardziej
traumatycznym przezyciem jakiemu kazdy z nas zostaje poddany
Posrod 1250 przebadanych
noworodkow 10% wykazalo swoista dysfunkcje ukladu oddechowego-mechanizmu
stanowiacego badz co badz oznake zycia. Zewnetrzne oznaki tego problemu
objawialy sie na wiele sposobow;zaburzenia w ukladzie miesni
twarzy,tiki,deformacje glowki,preferowanie jednej pozycji podczas spoczynku oraz
dodatkowo:
**trudnosci ze
ssaniem
**wymioty i
ulewanie
**czesty,nieukojony
placz
**problemy ze
snem
Ktorykolwiek z tych
problemow powinien stac sie dla rodzicow sygnalem do zasiegniecia porady
osteopaty w celu wczesnego zapobiezenia pozniejszym problemom.
W miare uplywu czasu
dziecko powinno zaczac sie przewracac z plecow na brzuszek i na odwrot,lezac na
brzuszku,zaczac pelzac ,nastepnie raczkowac-wowczas powinnismy slyszec tylko 2
powtarzajace sie odglosy. Jesli pelzanie nie jest skoordynowane wowczas mozenmy
slyszec i 4 nastepujace po sobie odglosy. Wstawanie,poruszanie sie przy meblach
i w koncu chodzenie dopelniaja calej edukacji.
Poszczegolne etapy rozwoju
ruchowego nie sa bynajmniej bez znaczenia jesli chodzi o prawidlowy rozwoj
funkcji audio-wizualnych. Dziecko,ktore zaczyna pelzac rozwija poczatkowo tylko
jedno oko i ucho jak rowniez bardziej rozwineta jest raczka i nozka po tej
stronie.
Wlasciwe raczkowanie
pozwala na rozwoj obu oczu i uszu zapewniajac ich symultaniczny rozwoj i
pozwalajac odbierac obraz i dzwiek z roznych kierunkow scalajac je w calosc.
Pozycja stojaca umozliwia dodatkowo wprowadzenie wymiaru pionowego jak tez
mozliwosc przenoszenia wzroku w roznych kierunkach. W
miedzyczasie,symultanicznie rozwila sie mowa dziecka-poczynajac od pierwszego
placzu,poprzez pojedyncze dzwieki az po slowa i mowe w pelnym tego slowa
znaczeniu. Jesli przypominamy sobie brak jakiegos etapu w tym lancuchu moze to
byc oznaka neurologicznych zaburzen rozwojowych.
Moze byc i tak,ze nie
obserwujemy zadnego z powyzszych zaburzen a mimo to zaistnialo cos co
zapoczatkowalo silne zmiany neurologiczne u naszego dziecka:mogl to byc
wypadek,:upadek ze schodow, z roweru,uderzenie o mebel podczas ktorego dziecko
na moment tylko stracilo przytomnosc lub nie-obylo sie bez zlamania,bez zaburzen
natury neurologicznej-jednakze stopniowo,wraz z uplywem czasu zaczely nastepowac
pewne zaburzenia w zachowaniu dziecka-pojawily sie trudnosci w dluzszym
skupieniu uwagi,dziecko stalo sie mniej chetne do wspolpracy
I co dalej? Dzieci z obu
tych grup trafiaja do przedszkola. Czesto spotykamy sie z zarzutem,ze nie
potrafia usiedziec spokojnie,skonczyc rozpoczetego zadania,maja problem z nauka
liter lub liczb.
Pediatra nie jest w stanie
wyjasnic przyczyn tych zaburzen. Stopniowo przychodza nowe zadania:czytanie,
kolorowanie obrazkow,zabawy zespolowe.Nauczyciel podejrzewa problemy ze
wzrokiem.
Okulista nie potwierdza
tego i zaleca wiecej dyscypliny ze strony rodzicow. Stres psychiczny staje sie
coraz intensywniejszy-dziecko jest karane ,ma problemy z praca domowa a szkola
wysyla coraz to nowe negatywne raporty.
Z uplywem czasu stan
psychiczny dziecka pogarsza sie a problemy w nauce sa coraz wieksze. Spada
poczucie wlasnej wartosci i pojawia sie uczucie beznadziei.Cos trzeba z tym
zrobic. Zostaje przepisamy lek stymulujacy pod nazwa Ritalin..Sytuacja wowczas
moze sie nieco poprawic-szczegolnie w sferze wspolpracy.Jednak korzenie problemu
nadal pozostaja.
Rozpatrzmy drugi z
analizowanych przed nas przypadkow(zaburzenia powypadkowe).Osteopata po zbadaniu
dziecka dojdzie do wniosku,ze nie ma w zasadzie wiekszych zmian.Dostrzega
jednak pewne zmiany strukturalne w rejonie glowy,szyi,kregoslupa badz
bioder(efekt wypadku) W wyniku kilku manipulacji zmiany te zostaja szybko
zazegnane i nastepuje poprawa w sferze neurologicznej
Czesto wypadek ma miejsce w
wieku mlodzienczym natomiast zmiany neurologiczne,opuszczenie sie w nauce itd
zaczyna sie mylnie przypisywac wiekowi dorastania a,co za tym idzie,narasta
napiecie w rodzinie. O ile uda sie zidentyfikowac wlasciwe zrodlo tych
zaburzen,osteopatia moze szybko przywrocic naturalny lad i zazegnac problem w
krotkim czasie.
Sprobujmy teraz rozpatrzec
przypadek dziecka ktore przezylo trudny porod i wykazalo ww zaburzenia (problemy
ze ssaniem,placzliwosc,ulewanie itp) Jego rozwoj byl mniej niz wlasciwy ale
,mimo wszystko zostal uznany za adekwatny(mieszczacy sie w szerokich normach).
Badania wykazuja,ze wzrok dziecka jest w jak najlepszym porzadku,stan zdrowia
zadowalajacy...Pomimo to osiagniecia w nauce bywaja dalekie od idealu a
zachowanie stanowi problem zarowno w szkole jak i w domu.
Tu osteopata sprobuje
dociec przyczyn tych zaburzen.
Problemy podczas
ciazy,trudny ,asystowany porod jak tez stan dziecka bezposrednio po narodzinach
zostana przeanalizowane
w pierwszej kolejnosci.
Osteopata zapyta rowniez
o to czy kazdy z etapow rozwoju psycho-motorycznego byl obecny i wystepowal we
wlasciwym czasie.Zostanie przeanalizowane rowniez zachowanie dziecka w chwili
obecnej i ew problemy ktore moga byc jego udzialem w
terazniejszosci.
Jego zdolnosc
uczestniczenia w zajeciach klasowych wymagajacych koordynacji wizualnej(zdolnosc
podazania wzrokiem za linia tekstu jak tez elastycznosc w przenoszeniu wzroku z
dalekiej na bliska odleglosc.Wszystkie te funkcje zostana dokladnie zbadane i
pozwoli to z pewnoscia wylowic ew zaburzenia.
W wyniku szczegolowych
badan budowy fizycznej dziecka i na tle nosnikow historycznych(trudny porod itp)
zostanie postawiona odpowiednia diagnoza
O ile tu nie odnajdziemy
zrodla problemu, w nastepnej kolejnosci wnikliwej uwadze zostanie poddana dieta
dziecka jako,ze i tu czesto moze tkwic zrodlo zaburzen w zachowaniu dziecka i
problemow w nauce.
Moze byc rowniez
zalecona konsultacja z neurologiem rozwojowym i z okulista jak tez cykl wizyt u
specjalisty osteopatii majacych na celu skorygowanie ew
dysfunkcji.
W efekcie tej bardzo
zlozonej i wielokierunkowej terapii moze nastapic ogromny postep w rozwoju
dziecka i unikniemy jednoczesnie zastosowania lekow
stymulujacych
No comments:
Post a Comment